Dit was afgelopen jaar voor De Groene Weg

Door Inge Burgmans, communicatie De Groene Weg

De laatste dagen van 2020 zijn een feit. Wat een bewogen jaar! Toch kijken we bij De Groene Weg ook terug op veel mooie momenten. Wat dit jaar ons precies heeft gebracht? Ik neem je graag mee!

Nieuwe corporate identity

Begin van dit jaar – nog voor de pandemie – lanceerden we onze nieuwe huisstijl. Het doel: meer het verhaal van De Groene Weg vertellen. Laten zien hoe wij verder gaan voor vlees! In februari gingen we live met onze nieuwe website en social media kanalen (Facebook en Instagram). Met artikelen, foto’s én video’s laten we zien wat de biologische keten precies inhoudt. Zo maakten we een reeks van 10 video’s waarin we je meenamen in de verschillende schakels van biologisch vlees. Van boer Jop, tot slager Romano, tot gezondheidscoach Nora!

Magazine De Groene Keuken

Maar niet alleen online, ook offline werkten we dit jaar aan onze storytelling. Zo kreeg ons magazine De Groene Keuken een update. Ook hier ligt de focus op persoonlijke verhalen van boeren, slagers en consumenten. En niet te vergeten natuurlijk: lekkere, biologische recepten! Wist je dat alle magazines van dit jaar terug te vinden zijn op onze website? Lees hier bijvoorbeeld de feestdagen-editie van De Groene Keuken.

Van honderdste varkenshouder tot mooiste modderpoel

Ook mochten we begin dit jaar de 100e biologische varkenshouder verwelkomen. Een hele mooie mijlpaal! Het betekent dat de vraag naar biologisch vlees steeds groter wordt. En er was meer te vieren. Zo werd de modderpoel van biologische varkenshouders Koen en Melissa bekroond tot de Mooiste Modderpoel van 2020. En kwamen we uit de bus als grote winnaar bij de Bio Winkel Awards. Onze Groningse slagerij van Koen werd eerste, Bas volgde met De Groene Weg in Nijmegen en op de derde plaats eindigden Rick en Jan Overesch met hun biologische boerderijwinkel uit Raalte. Zij leveren hun varkens aan De Groene Weg!

Vlees aan huis

Dat de vraag naar biologisch vlees stijgt, merkten we ook in onze slagerijen. Meer en meer mensen wisten ons te vinden. Ik denk dat dit deels te maken heeft met corona. Mensen zijn zich meer bewust van wat ze eten en gunnen zichzelf een goed stuk biologisch vlees. Daar zijn wij heel blij mee! Ook heeft deze pandemie ons gedwongen om anders te denken, innovatief te zijn en creatief met dingen om te gaan. Toen sommige klanten niet meer naar onze slagerijen konden komen, besloten onze slagers om ook te gaan bezorgen. Zo konden thuiszittende klanten tóch genieten van ons biologische vlees.

Romano’s Vleesch Atelier

En terwijl onze slagerijen druk aan het bezorgen waren, openden we ook een nieuwe slagerij: in Den Haag! Sinds juni maakt slager Romano hier de lekkerste biologische specialiteiten. Het is een unieke winkel, waar je met eigen ogen kunt zien hoe vlees wordt voorgerijpt en hoe Romano – met het ambacht van het vak – biologisch vlees bereidt. Deze transparante werkwijze sluit naadloos aan op ons gedachtegoed. De slagerij is dan ook een hele mooie aanwinst voor keten van De Groene Weg slagerijen.

Spannende stap

Corona of niet… we hebben dit jaar dus allesbehalve stilgezeten. Ik ben er trots op dat we de stap hebben gezet om ons verhaal meer te vertellen. De vleessector ligt nou eenmaal onder een vergrootglas en daarom was het best spannend. Maar we hebben duidelijk gemerkt dat mensen behoefte hebben aan onze verhalen en graag meer over de biologische keten willen weten. In een jaar tijd zijn we een héleboel volgers rijker en we krijgen elke dag nog leuke reacties. Dat waarderen we ontzettend en daarvoor wil ik jullie dan ook bedanken!

Goed en gezond uiteinde

En volgend jaar? Dan gaan wij natuurlijk nóg verder voor vlees. Begin 2021 lanceren we onze webshop, zodat heel Nederland kan genieten van ons lekkere biologische specialiteiten. En we bestaan volgend jaar 40 jaar. Hoe we dat precies gaan vieren, is nog even de vraag. Maar we zullen al onze volgers zeker niet vergeten. Ik wens je een heel goed en gezond uiteinde… en hopelijk zien we elkaar in 2021 weer!