Hoe onze slagers verder gaan voor jou

Door Wiljo Kuenen, Franchise Manager bij De Groene Weg

In onze moderne, eigentijdse slagerijen door Nederland staat het ambacht van het slagersvak centraal. Het verse vlees verwerken onze slagers verder tot de lekkerste biologische specialiteiten. En heb je een vraag over jouw stukje vlees? Dan beantwoordt de slager die graag! Elke slager gaat op zijn of haar manier verder voor jou. Daar zie ik persoonlijk graag op toe. Want dat is wat ik doe als Franchise Manager bij De Groene Weg. Samen zetten we steeds weer vele stappen. Naar nóg beter. Nóg lekkerder. Nóg verder!

Inmiddels werk ik al een aantal jaar bij De Groene Weg. En dat bevalt heel erg goed! Van huis uit ben ik zelf ook slager, dus ik weet als geen ander hoe het vak in elkaar zit. Dat maakt het vaak makkelijker wanneer ik de slagers van het juiste advies wil voorzien. In mijn vak ben ik verantwoordelijk voor veel zaken. Je kunt me zien als spil tussen alle slagers. Voorheen ging dat gepaard met vele fysieke bezoeken door het hele land, maar tegenwoordig doen we veel via videobellen. En dat bevalt eigenlijk ook heel goed!

Kennisdeling

Binnen mijn vak staat kennisdeling centraal. Dat is ook meteen één van de manieren waarop de slagers verder gaan voor hun klanten. Doordat je onderdeel bent van De Groene Weg, heb je vele collega’s. En dat werkt alleen maar in je voordeel! Stel, bij slager Ilona in Deventer zie ik een nieuw product: de pulled beef burger, bijvoorbeeld. Ik vraag dan hoe de reacties op de burger zijn en natuurlijk proef ik ‘m zelf ook even. Wanneer ik denk: “dit is lekker en leuk”, introduceer ik het idee ook bij de andere slagerijen. Want waarom zelf een nieuw product ontwikkelen, als je collega al een topper heeft bedacht?

Advies op maat

Naast dat ik nieuwe ideëen aandraag, ben ik ook een adviesorgaan voor de slagers. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe ontwikkeling is binnen onze keten (nieuwe leveranciers, andere verpakkingen, andere producten) communiceer ik dit aan de slagers en laat ik weten wat voor hen de juiste vervolgstap is. Mijn advies aan de slagers is belangrijk, maar nog belangrijker is hun advies aan de klanten. Dat is echt super voor elkaar bij De Groene Weg slagerijen. Heb je een vraag over bepaalde kruiden in een gerecht? Of weet je niet zeker hoe lang het ribstuk op de barbecue moet? Onze slagers beschikken over enorm veel kennis om je op de juiste manier te kunnen adviseren.

Persoonlijk gesprek

Dat stukje persoonlijke aandacht is één van onze sterkste punten. Dat begint bij advies over de specialiteiten, maar het gaat verder. Klanten komen ook naar onze winkels voor een persoonlijk gesprek. Dat kan, omdat onze slagers de klanten echt kennen. Terwijl je dat niet zou verwachten in de grote steden van Nederland. Onze slagers vragen naar de thuissituatie, de (klein)kinderen en hoe het gaat wanneer iemand ziek is geweest. Zo gaan we veel verder dan alleen oppervlakkig contact. En daardoor zien de klanten een bezoek aan onze slagerijen als uitje.

Traceerbaarheid van vlees

Meer dan ooit willen consumenten weten waar hun vlees vandaan komt én of de dieren een goed leven hebben gehad. Helemaal tijdens het afgelopen jaar merkten we dat die behoefte groeide. Gelukkig kunnen we bij De Groene Weg daar goed in voorzien. Mijn collega’s Henk en Jan hebben daarin een groot aandeel. Zij houden de planning voor de dieren bij en laten per week aan de slagers weten waar hun vlees vandaan komt. Dat gaat om boerderijen door het hele land. Onze slagers hangen dan een flyer in hun winkel op, zodat klanten zien om welke boerderij en welke dieren het gaat. Hoe transparant wil je het hebben!

Meer manieren

Natuurlijk gaan we nog op meer manieren verder voor de klanten. Zo kunnen ze inspiratie opdoen en lezen over de achtergrond van het vlees in ons magazine. Daarnaast zijn we druk bezig met biobased verpakkingen om zo bij te dragen aan een betere wereld. En als we nog verder in de toekomst kijken? Dan focussen we ons op de tijd na corona. We willen mensen nóg beter een kijkje in de keuken bieden door middel van open dagen bij de slagerijen. Mensen kunnen dan workshops volgen, bijvoorbeeld een kookworkshop of een workshop rollade binden. We doen er alles voor om de consument te betrekken bij wat we doen. Zo transparant mogelijk zijn… we geloven dat dat de juiste weg is binnen ons vak.