‘Zeker bij bio is samenwerking in de hele keten een voorwaarde voor succes’
Als een van de toonaangevende verwerkers van vlees- en gemaksproducten in Europa is de Bell Food Group een gewaardeerde partner van De Groene Weg. In samenwerking met De Groene Weg heeft Bell al geruime tijd naam gemaakt op het gebied van biologische rauwe ham. We spraken met Stephan Holst, Head of Marketing/Communication bij Bell Germany, en Stefan Lotter, Head of Procurement/SCM bij Bell Germany.
Wat is belangrijk voor Bell bij het werken met leveranciers?
“Openheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid en een heldere bedrijfsfilosofie die bij ons past. We opereren in een markt die als geheel niet meer groeit en waarin het belangrijk is om ons te onderscheiden van de concurrentie. We hebben een premium product met rauwe ham. Dat vraagt om een kwaliteitsaanpak in heel onze supply chain, ook met onze leveranciers.”
En wat betekent het biologische segment voor Bell?
“De mogelijkheid om ons te profileren. We zien dat onderwerpen als biologisch en duurzaamheid steeds belangrijker worden in de hoofden van consumenten op de Duitse markt. Om deze reden hebben we zo’n 20 jaar geleden besloten om het biologische segment te betreden. Dit segment is belangrijk voor Bell.”
Waarom werkt de Bell Food Group samen met De Groene Weg?
“Onze klanten zijn supermarkten, discounters en groothandel/foodservice. Zij zoeken een langdurige samenwerking met betrouwbare partners. Dat heb je ook nodig om kwaliteit te leveren en te groeien. De Groene Weg komt afspraken na en is flexibel waar nodig. Transparantie wordt ook steeds belangrijker.’
Deze langetermijnfocus is ook belangrijk omdat de groeisnelheid van biologisch vlees wordt bepaald door de omschakeling van varkenshouders. Dat maakt het moeilijker, complexer, maar ook interessanter als we samen deze supply chain weten op te bouwen.”
Wat is er zo bijzonder aan de samenwerking met De Groene Weg?
“Het bijzondere aan de biologische vleesmarkt is dat er door beschikbaarheid grenzen zijn aan snelle groei. Daarvoor moeten we nauwer samenwerken in de supply chain en een groeiperspectief formuleren zodat De Groene Weg aan het aanbod kan werken en wij aan de verkoopzijde. De openheid en transparantie waarmee we samenwerken is iets bijzonders. Het voelt dus meer als een partnerschap dan als een samenwerking.”
Hoe zie je de toekomst van biologisch vlees?
“Positief. Kijk bijvoorbeeld eens naar het lange termijn duurzaamheidsbeleid van grote retailbedrijven als het om vlees gaat. Als gevolg hiervan is marktgroei te verwachten. Een ander element is dat jongeren veel meer geneigd zijn tot het kopen van biologisch vlees, dus we zullen de komende jaren een groei naar biologisch blijven zien. Als we een flinke groei willen realiseren, hebben we een gemeenschappelijke opgave.”
Kader:
Bell Germany Bell Germany, gevestigd in Seevetal in Nordheide, is onderdeel van de Bell Food Group met het hoofdkantoor in Basel, Zwitserland. Een van de kernactiviteiten van Bell Germany is de productie van gerookte of luchtgedroogde rauwe ham.