NL
en
Menu

‘Door onze bezoeken aan de boerderijen kunnen we live het hoge niveau van de keten zien.’

Interview Gran Brianza

Het Italiaanse vleeswarenbedrijf Gran Brianza is al meer dan 20 jaar een vaste partner van De Groene Weg. Gran Brianza is gespecialiseerd in authentieke, hoogwaardige vleeswaren en is een begrip in de markt. Niet alleen in Italië, maar ook in Duitsland en Frankrijk. Een knappe prestatie! We spreken erover met oprichter Giovanni Vismara.

Twintig jaar geleden heeft Gran Brianza de eerste stappen gezet op de internationale markt. Er was behoefte aan kwalitatief hoogwaardige vleeswaren met bijbehorende certificaten. “Ook richtten we ons steeds meer op dierenwelzijn en traceerbaarheid van het vlees. Kortom, een perfecte kans om een biologische lijn te starten.” Toentertijd was de varkenshouderij in Italië niet voldoende ontwikkeld om aan alle behoefte van de groeiende biologische markt te voldoen. “We zochten naar een betrouwbare leverancier voor de lange termijn en kwamen bij De Groene Weg terecht. Zo begon een langdurige en vruchtbare samenwerking die al meer dan 20 jaar aanhoudt.”

Gran Brianza onderscheidt zich door vooruitstrevende keuzes in biologische en gecertificeerde ketens, voornamelijk op het gebied van dierenwelzijn. Zo kan het bedrijf zich blijven inzetten voor authentieke en gezonde producten. De overname door Rigamonti heeft ertoe geleid dat er verder ingezet kan worden op de biologische markt. “In het buitenland werken we veel samen met gespecialiseerde biologische detailhandel en distributieketens. In Italië zijn er vooral conventionele ketens, maar we zien steeds meer interesse in biologische producten.”

De biologische keten werkt anders dan het conventionele systeem; de overeenkomsten met boeren hebben bijvoorbeeld een langere looptijd, met programma’s van zes maanden of zelfs een jaar. Dit is erg belangrijk omdat het de gehele keten bedient; de kwaliteit van het eindproduct wordt hier al gewaarborgd. Vismara stelt: “We zijn zeer tevreden over de samenwerking met De Groene Weg. Door onze bezoeken aan de boerderijen kunnen we live het hoge niveau van de keten zien. We krijgen inzage in het gehele proces, inclusief de leefruimte van de dieren, ventilatie, natuurlijk licht en de mogelijkheid voor het dier om naar buiten te kunnen. Dat geeft een goed gevoel, voor ons en natuurlijk voor de consument, die steeds meer aandacht besteedt aan wat hij eet.”

De toekomst van biologische producten zal afhangen van de cultuur onder de consumenten. “In het buitenland is er een zeer diepgewortelde biologische cultuur en we verwachten marges voor toekomstige groei. In Italië kiest men voor biologisch omdat men iets gezonder ziet in het product ten opzichte van conventionele producten. Maar dit is geen “radicale biologische” consument: het is een consument die naast biologische producten ook andere producten, zoals merkproducten, plaatst. Nu, gezien de huidige complexe economische situatie, hebben we te maken met een schommeling in de biologische consumptie in Italië. Een moeilijk moment, maar we zijn er zeker van dat dit zal worden overwonnen.”