Vijf keer gezond maar óh zo lekker

Steeds meer mensen zijn de laatste jaren bezig met bewust leven en gezonde voeding. Vlees is daarin een veelbesproken onderwerp. Hoe je ook over vleesconsumptie denkt, ‘te veel’ is nooit verantwoord. Bij De Groene Weg zijn we daarom voorstander van vlees eten met mate. Het is simpelweg niet nodig om elke dag een stuk varken, rund of kip te eten. Zo raadt het Voedingscentrum aan om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees. Heb je wel zin in vlees? Ga dan voor eerlijk en verantwoord, ofwel biologisch! Wij inspireren je graag met eten waar jij heel blij van wordt… en je lichaam ook.

Voordat we doorgaan naar alle smakelijke inspiratie, staan we even stil bij de voordelen van vlees. Want hoe belangrijk is het eigenlijk? Vlees zit boordevol belangrijke vitamines, zoals vitamine B, en de mineralen zink, ijzer, fosfor en seleen. Onbewerkt, mager vlees staat zelfs in de schijf van vijf! Of we al het vette vlees dan moeten laten staan? Bij De Groene Weg vinden we van niet. Vetten in vlees zijn een belangrijke bron van energie én zorgen voor de opname van vitamines. Vet is zelfs een belangrijke bouwstof voor onze hersenen, zenuwen en hormonen. Ook de bereiding van een gerecht kan veel doen. Probeer bijvoorbeeld niet te bakken in roomboter, maar kies eens voor kokosolie. En eet altijd met mate!

Altijd goed: biefstuk

Dankzij de belangrijke vitamines, mineralen en eiwitten valt biefstuk in de categorie ‘onbewerkt, mager vlees’. En wist je dat dit vlees veel proteïnen bevat die belangrijk zijn voor je spieropbouw? Biefstuk is op talloze manieren te combineren. Onze favoriet: in een volkoren pitabroodje met gegrilde groenten! Lekker als lunch of met wat zoete aardappelfriet ook perfect als gezond diner. Meer zin in een salade? Een salade van pittige biefstukreepjes is altijd lekker en verantwoord!

Salade van pittige biefstukreepjes

Smakelijke sukade

Ook varkensvlees zit boordevol vitamine A, B1, B6, B12 & D, ijzer en zink. Een goede biologische varkens-sukade op z’n tijd is dus niet alleen heel lekker, maar ook een bron van goede voedingsstoffen! Wij eten de sukadelap graag met een puree van bloemkool en een frisse salade. Of combineer het vlees in een stoofpotje met winterpeen, tomaat, flespompoen en een sjalotje. Een lekker, voedzaam én eenvoudig eenpansgerecht, vooral in het najaar.

Groente en gehakt

Een ideale manier om genoeg groenten binnen te krijgen, is door de groenten het hoofdingrediënt van je gerecht te maken… en te combineren met mager vlees. Wij zijn fan van zoete aardappel met biologisch mager pittig gehakt, een bonenmix en guacamole. En ja, de zoete aardappel is een groente! Sterker nog: de knolvormige wortel wordt door de vitamines, mineralen en antioxidanten zelfs gezien als een stiekeme superfood. Ben jij meer team paprika? Ook de paprika kun je de held van de maaltijd maken, zoals wij doen in dit recept met biologisch rundergehakt en couscous.

Geulvde paprika met biologisch rundergehakt en couscous

Kip boordevol eiwitten

Kip is onbewerkt, mager vlees en staat daarom in de Schijf van Vijf. Dit vlees zit boordevol eiwitten maar bevat weinig vet. En door de hoeveelheid eiwitten voel je je lang verzadigd. Ideaal voor een gezonde maaltijd! Combineer biologische gegrilde kip eens in een pokébowl met avocado, mango, cherrytomaatjes, komkommer, radijs en zilvervliesrijst. Wil je ‘t nog gezonder? Vervang de zilvervliesrijst voor bloemkoolrijst. Dan heb je ook meteen je dagelijkse portie groenten binnen. Zin in een lekker najaarsrecept? Dan zijn de Marokkaanse kippendijen met pastinaak, couscous en pompoen een absolute aanrader.

Gezonde pizza? Ja zeker!

In een rijtje lekkere gerechten mag een goede pizza niet ontbreken. En lang leve de bloemkoolbodems, want dat maakt de keuze voor de Italiaanse klassieker ook nog eens verantwoord. Wat dacht je van een pizza carpaccio? Dit vlees is mager, rijk aan eiwitten en vooral héél lekker op een pizza. Een bloemkoolbodem maak je zelf van een halve biologische bloemkool, een ei en 50 gram kaas… of koop je gewoon kant-en-klaar in de supermarkt. Maar ook stukjes magere kip of gehakt zijn heerlijk om je pizza eens een andere draai te geven. Bon appetit!

Meer inspiratie?

Kun je geen genoeg krijgen van dit soort gezonde en lekkere gerechten? We geven je graag meer inspiratie. Vraag er bijvoorbeeld naar bij jouw biologische slager. Of ga naar onze receptenpagina, waar je nog veel meer verantwoorde en biologische keuzes vindt. Zoals een dubbelgedopte tuinbonensalade met honingmosterdbeenham in a jar. Of ga voor deze gegrilde groentesalade met sukade en koriander-citroenpesto

Wij zijn benieuwd: wat is jouw verantwoorde favoriet?

Dubbelgedopte tuinbonensalade met honingmosterdbeenham in a jar