Mijn eigen De Groene Weg slagerij in Den Haag

Door Romano Kollau, De Groene Weg slager in Den Haag

Het slagersvak heeft me vanaf het begin gefascineerd. Toch wilde ik niet altijd slager worden. Ik dacht altijd de pilotenopleiding te gaan doen. Maar toen ik tijdens mijn schooltijd een bijbaantje had in een slagerij veranderde dat. Ik besloot de vakopleiding voor slager te volgen en deed daarna veel ervaring op in binnen- en buitenland. Een ding ontbrak nog op mijn CV: een eigen slagerij. Tot afgelopen maand! Op 9 juni 2020 opende ik namelijk de deuren van mijn eigen De Groene Weg slagerij in hartje Den Haag. En dat is niet zomaar een standaard winkel! 

Uitbener bij een kalverslachterij, afdelingsmanager bij de Makro of slager op Aruba… door alle verschillende werkzaamheden is mijn liefde voor het slagersvak door de jaren heen alleen maar gegroeid. Vooral in het buitenland leerde ik vlees op een andere manier kennen. In Amerika en op Aruba is vlees veel meer een ‘ding’ dan hier. Ik heb een reis langs een aantal Amerikaanse vleesbedrijven mogen maken en deelgenomen aan een masterclass. Ik leerde alles over het Amerikaanse slagersvak. Maakte kennis met grillen, tomahawk steaks (rib-eye, maar dan met het lange been er nog in), de brisket (runderborst) en de Amerikaanse manier van snijden: cuts. Een mooie ervaring waar ik nog altijd veel aan heb.

Markthal

Een paar jaar geleden stuitte ik op een vacature van De Groene Weg en stapte ik over op biologisch. Als winkelmanager ging ik aan de slag bij de stand van De Groene Weg in de Markthal in Rotterdam. Een supermooie tijd en niet toevallig dat ik de stap maakte naar biologisch. Een evenwicht tussen mens, dier en natuur is voor mij absoluut een doel om naar te streven. Als je met biologische producten werkt, moet elke stap aan vastgelegde normen voldoen. En dat zorgt ook nog eens voor kwalitatief erg goed vlees. Dat is natuurlijk waar een slager het liefst mee werkt.

Beleving

In de Markthal merkte ik dat de vraag naar biologisch geproduceerde vleesproducten alleen maar toeneemt. En ook dat de behoefte aan beleving groot is. Mensen willen meer dan een standaard winkelbezoekje. Ik wil graag laten zien welke speciale vaardigheden in ons beroep nodig zijn… en ik merk dat veel klanten daarvoor juist komen. Het is gewoon leuk om uit een lang varkensribstuk een kingsize karbonade te snijden. Of een mooie grote ribeye uit een stuk rund. Met die ervaring in mijn achterhoofd bleef het idee van een eigen slagerij in mijn hoofd zitten. Met De Groene Weg had ik het hier wel eens over en wat bleek? We lagen heel erg op één lijn qua ideeën voor een nieuwe winkel. En zo ontstond uiteindelijk het concrete plan voor een eigen winkel.

Geen doorsnee winkel

Na vele voorbereidingen openden we begin juni de deuren van onze unieke winkel in Den Haag. Ik vind het belangrijk om onderscheidend te zijn. Onze winkel is zeker geen doorsnee slagerij: ik wil dat het echt wat uitstraalt. We werken veel met grote stukken vlees. Zo zie je bij ons de Amerikaanse cuts voorbij komen. Daarnaast hebben we alles anders ingedeeld dan je misschien gewend bent in een slagerij. De winkel is heel ruimtelijk, doordat we veel glas gebruiken. Ook hebben we een glazen koelcel waarin we de karkassen tentoonstellen. Zo kunnen de mensen zien hoe we ons vlees voorrijpen. In het midden van de winkel hebben we een open koeling waarin maaltijden liggen. Dit alles zorgt ervoor dat het voor de klanten geen snel winkelbezoekje wordt, maar juist een hele beleving! Uniek is ook dat we het afrekenen loskoppelen van het bedieningsgedeelte in de slagerij. Zo doen wij als slagers waar we echt goed in zijn én zorgen we voor kortere wachttijden in onze winkel.

Graag tot ziens!

Ik heb heel veel zin in de komende jaren en heb alle vertrouwen in onze nieuwe De Groene Weg slagerij. Ik mag doen wat ik leuk vind. Mijn specialiteit? Dat blijven de tomahawk steak en côte de boeuf. Deze bereid ik ook vaak op de barbecue. Ben je benieuwd naar hoe ik dat doe of kun je wel wat tips gebruiken? Kom eens langs bij ons in Den Haag. Mijn team en ik kijken uit naar je bezoek!

In het nieuwe magazine De Groene Keuken lees je meer over Romano én geeft hij tips om van jouw barbecue echt een succes te maken. Vanaf 23 juni haal je het magazine gratis op in jouw slagerij!